Pidä huolta vastustuskyvystäsi

Flunssakausi alkaa perinteisesti syksyn saapuessa Suomeen. Tänäkin vuonna Suomessa arvioidaan sairastettavan 10-20 miljoonaa flunssaa, joista aikuisten osuus on 1-5 ja lasten 5-10 flunssaa per henkilö. Lasten flunssamäärään vaikuttaa suuri tartuntaherkkyys esimerkiksi päivähoidoissa ja kouluissa.

Vaikka satojen eri virusten aiheuttamia flunssatartuntoja on erittäin vaikea kokonaan välttää, on kuitenkin joitakin keinoja, joilla voimme vähentää riskiä sekä pitää yllä vastustuskykyämme flunssakauden varalta.

Syömällä terveellisesti ympärivuotisesti huolehdit kehosi luonnollisesta immuniteetistä eli kyvystä suojella sinua ulkoisilta tekijöiltä, kuten haitallisilta mikrobeilta. Arvioidaan, että jopa yli 70% ihmisen vastustuskyvystä sijaitsee suolistossamme immuunisoluina, joten ei ole täysin yhdentekevää millä ruokit siellä asustelevaa bakteeristoa. Noudattamalla pääosin kuitupitoista ja vähäsokerista ruokavaliota, pidät suolistosi kunnossa.

Hyvien bakteerien saadessa oikealla ruokavaliolla lisää elintilaa, pienenee samalla huonon mikrobikannan jalansija elimistössäsi. Suolistossa taudinaiheuttajat suodattuvat ja ainoastaan hyvät ravintoaineet pääsevät terveen hyvin toimivan suoliston läpi imeytymään. Vaurioitunut tai huonosti voiva suolisto saattaa läpäistä epätoivottuja patogeenejä eli taudinaiheuttajia ja vaikuttaa siten suotuisasti sairauksien syntyyn.

Suolistosta voi ravinnon lisäksi pitää huolta myös muilla keinoin. Luonnossa ja eläinten parissa touhuaminen vahvistaa vastustuskykyä laajentamalla suolistosi bakteerikantaa. Lasten kannattaa siis antaa rauhassa leikkiä pihalla ja möyriä mudassa! Aikuisillekin esimerkiksi syysretket sieni- tai marjametsälle tekevät hyvää myös vatsalle.

Myös muut terveet elämäntavat kuten uni ja liikunta vaikuttavat vastustuskykyysi. Riittävä säännöllinen liikunta pitää sitä yllä, mutta liian rankka tai liian usein toistettu liikunta voi vastaavasti taas heikentää kehosi luonnollisia puolustusmekanismeja. Sanonta ”kohtuus kaikessa” pätee siis myös liikuntaan.

Nuku kunnolla! Unen riittävän saannin tärkeys tuskin tulee meille kenellekään yllätyksenä, mutta oletko ajatellut stressin alentavan vastustuskykyäsi ja herkistävän sinua sairauksille? Näin nimittäin on. Flunssakierre on yksi yleisimmistä fyysisistä stressin oireista ja se tulisi ottaa vakavasti, sillä pitkittyneellä stressillä on lukuisia muitakin negatiivisia terveysvaikutuksia. Mielialan on todettu vaikuttavan vastustuskykyyn ja stressaava mieli harvoin pysyy positiivisena.

 

Lähteet:

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01149
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00011
https://omalaakarisi.fi/tietoa-terveydesta/flunssa/
https://www.aamulehti.fi/a/23942937


Vanhempi postaus Uudempi postaus

Kommentoi

Huomioithan, että kommentti menee hyväksyntään ennen julkaisua