Asiaa D-vitamiinista

Luotettavan tutkimustiedon lisääntyessä suomalaisten tietoisuus D-vitamiinin tärkeydestä kasvaa. Kysyttäessä moni osaa kertoa D-vitamiinin päälähteeksi auringonvalon ja että D-vitamiini on erityisen tärkeää kalsiumin imeytymisen kannalta. Kalsiumaineenvaihdunta vaikuttaa luuaineksen muodostumiseen sekä hampaiden kehitykseen ja terveyden ylläpitoon.

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka ei poistu kehostamme vesiliukoisten vitamiinien tavoin virtsan kautta ja täten yliannostus D-vitamiinilla on mahdollinen, muttei luonnollisista lähteistä kuitenkaan todennäköinen.

D-vitamiinin puutos on yleinen meillä suomalaisilla. Aurinko paistaa D-vitamiinin saannin kannalta riittävästi ainoastaan muutaman kuukauden vuodessa. D-vitamiini puoliintuu elimistössämme henkilöstä riippuen 3-6 viikossa ja pimeän jakson ollessa Suomessa noin 6 kuukautta vuodesta, ei edes kahden viikon aurinkomatka keskellä talvea riitä takaamaan D-vitamiinin riittävää saantia. Siispä jokaisen suomalaisen tulisi huolehtia riittävästä D-vitamiinista ravinnon ja ravintolisien avulla. D-vitamiinin määrään veressä liittyy ikä, sukupuoli sekä ylipaino ja fyysisen aktiivisuuden taso. Ylipainoisten tai ikääntyneiden henkilöiden tulisi huolehtia D-vitamiinin saannistaan erityisen tarkasti.

Tavallisessa suomalaisessa sekaruokavaliossa parhaita D-vitamiinin lähteitä ovat kalat kuten kuha, siika ja lohi. Niistä D-vitamiinin saa D3-muodossa (kolekalsiferoli), joka on tehokkaimmin imeytyvä D-vitamiinin muoto. D2-muotoista (ergokalsiferoli) D-vitamiinia on joissakin kasvikunnan ravintoaineissa kuten tietyissä sienissä, mutta se imeytyy 60-80% huonommin kuin D3-vitamiini. Vegaanisella ruokavaliolla elävän ihmisen tulisi tukea D-vitamiinin saantiaan laadukkailla ravintolisillä.

D-vitamiinin puutostila voi aiheuttaa luukatoa eli osteoporoosia, jossa luunmurtumat ovat yleisiä. Osteoporoosia tavataan eniten vanhemmalla väestöllä. Joissakin tutkimuksissa on todettu D-vitamiinin puutoksen liittyvän myös heikompaan puolustuskykyyn, syöpiin, diabetekseen, psyykkisiin sairauksiin kuten masennukseen sekä hermosto- ja autoimmuunisairauksiin.

 

Lähteet:

https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044
https://fineli.fi/fineli/fi/ravintotekijat/2271
https://www.mehilainen.fi/hyvinvointi/d-vitamiini


Vanhempi postaus Uudempi postaus

Kommentoi

Huomioithan, että kommentti menee hyväksyntään ennen julkaisua