Toimitus 2-5 arkipäivää lähetyksestä. Ei toimituskuluja yli 50 euron tilauksille!

Blogit

Ärtyvästä suolesta kärsivillä on suurempi E-vitamiinin puutosriski

e-vitamiinia ruokavaliosta

Tiesitkö, että ärtyvästä suolesta (IBS) kärsivillä on suurempi E-vitamiinin puutosriski? Puutos on kuitenkin vältettävissä oikeanlaisella ruokavaliolla. Lue lisää blogistamme.

Suoliston ja ihon symbioosi

Suoliston ja ihon symbioosi
Ihomme on suurin yksittäinen elimemme ja pinta-alaa sillä onkin yksilöstä riippuen 1,5-2 m². Painoa aikuisen iholla voi olla jopa 3 kiloa. Se toimii suojana ulkopuolisilta bakteereilta ja siksi onkin erittäin tärkeää huolehtia sen kunnosta. Lue lisää blogistamme.

Lyhyt IBD -tietopaketti

Lyhyt IBD -tietopaketti
Kirjaimet IBD tulevat englanninkielisistä sanoista inflammatory bowel diseases, joilla tarkoitetaan kroonisia tulehduksellisia suolistosairauksia. IBD on siis yhteinen ylänimike useammalle eri sairaudelle. Lue lisää blogistamme.

Koko kansan kuitu

Koko kansan kuitu
Liian vähäinen kuidun saanti saattaa näkyä esimerkiksi painonnousuna, ummetuksena tai muuna vatsan oireiluna sekä verensokerin heilahteluna. Pitkällä tähtäimellä kuidun puute on yhdistetty esimerkiksi sydäntauteihin sekä suoliston syöpiin. Lue lisää blogistamme.

Low FODMAP-ruokavaliolla vatsa kuntoon

FODMAP
Monelle vatsavaivaiselle tuttu kirjainyhdistelmä FODMAP muodostuu englanninkielisten sanojen ”Fermentable Oligo-, Di-, Mono-saccharides And Polyols” sanojen etukirjaimista. Mitä nämä tarkoittavat? Lue lisää blogistamme.

Asiaa D-vitamiinista

d-vitamiini
D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka ei poistu kehostamme vesiliukoisten vitamiinien tavoin virtsan kautta. D-vitamiinin puutos on kuitenkin yleinen meillä suomalaisilla. Aurinko paistaa D-vitamiinin saannin kannalta riittävästi ainoastaan muutaman kuukauden vuodessa. Lue lisää blogistamme.

Rauha mahaan – liikunnalla?

liikunta vatsan hoidossa
Liikunnan hyöty vatsan toiminallisissa vaivoissa, kuten IBS:ssä, perustuu oireiden hillitsemiseen sekä taudin edetessä oireiden mahdollisen pahenemisen hidastamiseen. Lue lisää blogistamme.

C-vitamiinin hyödyt tutuksi

C-vitamiinin hyödyt tutuksi
C-vitamiini eli askorbiinihappo on vesiliukoinen vitamiini ja elimistöllemme tärkeä antioksidantti. Mitä tärkeitä tehtäviä sillä on? Lue lisää blogistamme.

Hyvä suoli, parempi mieli

suoliston hyvinvointi
Serotoniini on aivojen välittäjäaine, joka aiheuttaa meissä mielihyvän tunnetta. Tiesitkö, että jopa 90-95% onnellisuushormoni serotoniinista tuotetaan suolistossamme? Lue lisää blogistamme.

Rasvasanaston alkeet

avokadosta hyviä rasvoja
Rasvoihin ja niiden ominaisuuksiin liittyy paljon hyödyllisiä termejä, tuttuja ja tuntemattomia. Tarkista rasvatietoutesi helpon rasvasanastomme avulla. Lue lisää blogistamme.

Mitä tarkoitetaan suoliston mikrobiomilla ja mihin sitä tarvitaan?

mikrobiomi
Mikrobiomiksi eli normaaliflooraksi kutsutaan ihmisen iholta ja limakalvoilta (suolisto, suu ja hengitystiet sekä sukupuolielimet) löytyvien pieneliöiden muodostamaa kokonaisuutta. Mihin sitä tarvitaan? Lue lisää blogistamme.