Hyvä suoli, parempi mieli

serotoniini ja suolisto

Tiesitkö, että jopa 90-95% onnellisuushormoni serotoniinista tuotetaan suolistossamme? Serotoniini on aivojen välittäjäaine, joka aiheuttaa meissä mielihyvän tunnetta. Serotoniini ei dopaamiinin tai adrenaliinin tapaan tuota kuitenkaan impulsiivisesti esimerkiksi extreme-harrastuksista hankittua voimakasta mielihyvää, vaan ennemminkin pitää yllä pidemmällä tähtäimellä hyvää oloa ja turvallisuuden tunnetta, jonka vuoksi sille osuva nimitys olisikin tyytyväisyyshormoni.

Serotoniinilla on unen laatua parantava vaikutus ja serotoniinin riittävä taso kehossa auttaa vähentämään mielitekoja. Se nimittäin edesauttaa iltapäivällä tai illalla mieleen hiippailevan makeannälän selättämistä ja saattaa näin liittyä normaalin painon ylläpitämiseen ratkaisevalla tavalla.

Jotta onnistuisit pitämään serotoniinitasosi terveellisellä tasolla, on tässäkin asiassa mietittävä mitä suuhunsa pistää. Ravinnolla on suuri merkitys ihmisen hormonituotannossa esimerkiksi juuri serotoniinisynteesissä. Mitkään ruoka-aineet eivät itsessään sisällä serotoniinia valmiissa muodossaan, mutta joissakin ruoka-aineissa on havaittu korkeampi tryptofaanipitoisuus.

Tryptofaani on aminohappo sekä serotoniin esiaste, joka muodostaakseen serotoniinia tarvitsee avukseen muunmuassa omega-3-rasvahappoja. Masentuneisuuteen taipuvaisilla henkilöillä on tutkimuksissa todettu usein normaalia alhaisempi veren tryptofaanitaso.
Tryptofaania eniten sisältäviä ruoka-aineita ovat muunmuassa soija, punainen liha, kana ja kananmunat, kala sekä maitotuotteet kuten juustot. Myös viljat sisältävät tryptofaania.

Ravinnon terveellisyys ja hyvä laatu eivät kuitenkaan yksinään riitä takaamaan synteesin onnistumista, vaan ruoansulatuksen ja suoliston on pystyttävä myös imeyttämään ja käyttämään hyväksi ravinnosta saadut ravintoaineet. Se taas edellyttää hyvinvoivaa mikrobiomia, jossa huonojen ja hyvien bakteerien suhde on tasapainossa.

Mikrobiomista ja sen hyvinvoinnista voit lukea tästä!

 

https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2006/7/duo95645
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/31/17/500/sll42018-203.pdf
https://www.terve.fi/artikkelit/omega-3-rasvahapot-masennuksen-ehkaisyn-ja-hoidon-tukena
https://www.terve.fi/artikkelit/tiesitko-tata-masennuksesta


Vanhempi postaus Uudempi postaus

Kommentoi

Huomioithan, että kommentti menee hyväksyntään ennen julkaisua