Rasvasanaston alkeet

hyvää rasvaa, avokado

Rasvoihin ja niiden ominaisuuksiin liittyy paljon hyödyllisiä termejä, tuttuja ja tuntemattomia. Tarkista rasvatietoutesi helpon rasvasanastomme avulla.

Tyydyttyneet rasvat
Tyydyttyneet rasvat ovat ns. huonoja rasvoja. Niitä kutsutaan myös koviksi rasvoiksi, sillä huoneenlämmössä ne ovat kiinteässä muodossa. Kovia rasvoja saamme eniten rasvaisesta lihasta sekä maitotuotteista.

Tyydyttymättömät rasvat
Tyydyttämättömät rasvat ovat hyviä rasvoja. Niitä kutsutaan pehmeiksi rasvoiksi, sillä huoneenlämmössä ne ovat pääsääntöisesti juoksevassa muodossa. Niitä saa runsaasti esimerkiksi kalasta, avokadosta, kasviöljyistä kuten oliivi-, rypsi- ja auringonkukkaöljystä sekä pähkinöistä ja siemenistä.

Transrasvat
Transrasvat ovat kasvirasvoja, jotka ovat teollisen käsittelyn yhteydessä osittain kovetettu. Ne voivat sisältää huonoa LDL-kolesterolia ja siksi niitä ei pidetä terveellisinä. Transrasvoja sisältävät yleisimmin lihavalmisteet ja -ruoat, rasvaa sisältävät maitovalmisteet, voit sekä leivokset ja muut viljatuotteet.

Piilorasvat
Piilorasvan nimi tulee sen ominaisuudesta piilotella muun ruuan seassa. Sitä tulee nautittua tiedostamatta ja suurin osa siitä on aikaisemmin mainittua tyydyttynyttä eli huonoa rasvaa. Piilorasvan vastakohta on näkyvä rasva.

Kolesteroli
Välttämätön yhdiste, veteen liukenematon alholi, joka toimii esimerkiksi rakennusaineena ihmisen kudoksissa. Kokonaiskolesterolin suositusarvo on alle 5 mmol/l. Kolesteroli kulkee veressä kahdella eri tavalla LDL- tai HDL-"paketissa".

HDL (high density lipoprotein)
Hyvä kolesteroli, toinen kolesterolin muodoista. HDL-lipoproteiini kuljettaa kolesterolia poispäin kudoksista kuten valtimoiden seinämistä. Suositusarvo on naisilla yli 1,2 mmol/l ja miehillä yli 1,0 mmol/l.

LDL (low density lipoprotein)
Huono kolesteroli, toinen kolesterolin muodoista. LDL-lipoproteiini kuljettaa kolesterolia kudoksiin, esimerkiksi valtimoiden seinämiin. Suositusarvo on alle 3,0 mmol/l.

 

Lähteet:
https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/hyvat_rasvat_huonot_rasvat
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00035
https://sydan.fi/fact/kolesterolin-suositus-ja-tavoitearvot/
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/ravitsemus/transrasvat/


Vanhempi postaus Uudempi postaus

Kommentoi

Huomioithan, että kommentti menee hyväksyntään ennen julkaisua