Rauha mahaan – liikunnalla

Useiden tutkimusten mukaan liikunta saattaa rauhoittaa suolistovaivoista kärsivän vatsaa. Liikunnan hyöty vatsan toiminallisissa vaivoissa, kuten IBS:ssä, perustuu oireiden hillitsemiseen sekä taudin edetessä oireiden mahdollisen pahenemisen hidastamiseen.

Useiden muiden terveyshyötyjen lisäksi liikunnalla voi nopeuttaa suolistokaasun poistumista elimistöstä, joka usein varsinkin ärtyneestä suolesta kärsivällä voi olla hidastunut merkittävästi. Myös ulosteen läpikulku saattaa nopeutua sitä tukevalla liikunnalla. Suoliston kannalta pitkälläkin tähtäimellä liikunnalla on joissakin tutkimuksissa todettu olevan positiivisia vaikutuksia kuten pienentynyt riski sairastua refluksitautiin tai paksusuolensyöpään.

Suoran suolistovaikutuksen lisäksi liikunta tunnetusti vapauttaa hyvän olon hormoneja saaden ihmisen voimaan paremmin myös psyykkisesti. Tämä voi aiheuttaa positiivisen kierteen esimerkiksi stressitason laskiessa, joka taas puolestaan vaikuttaa suoliston mikrobiomin terveyteen positiivisesti.

Ärtyneelle suolistolle parhaita lajeja ovat ”pehmeät” lajit, joissa keho ei joudu vastaanottamaan rajuja tärähdyksiä. Vatsaystävällisiä lajeja voivat olla muun muassa joogan eri muodot, pilates, kävely, voimaharjoittelu, pyöräily ja talvilajeina luistelu sekä hiihto. Mitään yleispätevää, kaikille sopivaa liikuntaohjetta ei ole ja oireita lievittävä liikuntamuoto onkin hyvin yksilöllinen ja selviää ainoastaan kokeilemalla. Buukkaa siis lähisaliltasi seuraava joogatunti tai lähde kävelylle ystäväsi kanssa, kaikki liikunta on plussaa!

 

https://www.tervevatsa.fi/2015/09/22/liikuntaa-auttaa-artyvan-suolen-oireyhtymassa/
https://www.terve.fi/artikkelit/koko-keho-kuntoon-osa-610-vatsa-ja-suolisto
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068
https://www.medicalnewstoday.com/articles/324465.php


Vanhempi postaus Uudempi postaus

Kommentoi

Huomioithan, että kommentti menee hyväksyntään ennen julkaisua